top of page
Szukaj
  • semmedia

3 sekundy na przekonanie klienta

Od 3 do maksymalnie 8 sekund. Właśnie tyle czasu ma strona internetowa na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta. To bardzo krótko, zatem nie można pozwolić sobie na błędy. A tych może być mnóstwo, bo liczba bodźców docierających do klienta w momencie kiedy przegląda internet jest liczona w tysiącach. Jak się przed błędami ustrzec? Czym skusić użytkownika?

Wygląd strony i jej układ bywają określane mianem „niemego sprzedawcy”, ponieważ razem stanowią pierwszy i najważniejszy komunikat, który trafia do zmysłów potencjalnego klienta. Ocena atrakcyjności strony dokonywana jest niemal automatycznie, na pierwszy rzut oka.  Dlatego odpowiednia aranżacja głównej strony, jak i pozostałych podstron decyduje o efektywności sprzedaży, a przede wszystkim o tym, czy dany użytkownik w ogóle zadzwoni. Niekwestionowaną moc w przyciągnięciu klienta mają więc wszelkie grafiki, animacje, galerie, infografiki. Jeśli oferowane usługi/produkty są odpowiednio wyeksponowane, oznaczone i wycenione – efektywność wzrasta.

Ze stroną internetową oferującą usługi jest inaczej niż ze sklepem internetowym pod względem eksponowania oferty, ale jedno łączy każdą prezentację. Klient musi zobaczyć natychmiast produkt/usługę której poszukuje. Jestem przeciwnikiem stosowania metody "na promocję" tzn. klient szuka płyt tarasowych Polbruk, ale od góry najpierw dostaje informację, że mamy kostkę brukową w extra promocji. Elementem, który generuje olbrzymią ilość wyjść są lightboxy (dodatkowe okna otwierające się przed zawartością strony). Natomiast dobrze kiedy każdy z produktów/usług ma jednak linkowanie do szczegółowego opisu. Nic jednak nie generuje takiego pozytywnego odbioru jak dobrej jakości zdjęcie. Wrzucanie zdjęć słabej jakości jest jak podcinanie gałęzi na której siedzisz.

Jednak od tego jest mnóstwo wyjątków wynikających ze specyfiki działalności gospodarczej. Mówiąc krótko: paleta produktów/usług musi być rozmieszczona w sposób przejrzysty i wygodny dla użytkownika. Chodzi o to, aby proces zakupowy nie został zaburzony niczym niepotrzebnym – dodatkowym czasem na odnajdowanie koszyka lub numeru telefonu. Do podstawowych błędów należy nie tylko brak przejrzystości, czy słabe zdjęcia, lecz także brak zmian na witrynie, prezentacja nieaktualnej oferty może doprowadzić do uzyskania negatywnych opinii.

Jestem również zdecydowanym przeciwnikiem stosowania automatycznie ładujących się podkładów muzycznych. Dźwięk jest bardzo ważny przy odtwarzaniu video, ponieważ kreuje odpowiedni klimat odbioru informacji, ale jego włączenie musi następować poprzez fizyczne kliknięcie użytkownika. Zapach? Czy woń świeżego pieczywa nie powoduje, że mamy nieodpartą chęć jego zakupu? Już od kilku lat prowadzone są testy z urządzeniami mającymi wydzielać zapach, zmysł ten jednak jest na tyle skomplikowany, że w dalszym ciągu urządzenia te są w fazie badań.

Jak zatem odpowiedzieć na pytanie tytułowe i odnieść sukces sprzedażowy dzięki stronie internetowej? Przede wszystkim trzeba zadbać o podstawy. Strona musi być przejrzysta, dobrze zoptymalizowana, zgodnie z aktualnymi trendami Google, a produkty/usługi wyeksponowane i pogrupowane tak, aby klient mógł szybko i bezproblemowo je znaleźć. Warto na bieżąco śledzić nowinki w środowisku SEO, który bardzo dynamicznie się zmienia. Nie chodzi jednak tylko o samo wstawienie produktu, czy usługi. Za każdą ofertą sprzedaży musi iść przemyślany pomysł, który będzie odpowiadał specyfice naszej działalności, budżetowi i profilowi klientów. Wirtualna rzeczywistość przenika się z realem i żeby zwiększać liczbę użytkowników, najskuteczniejszym sposobem są zadowoleni klienci, którzy pochwalą nas w sieci i polecą na forach lub w social. Wreszcie – pamiętajmy żeby nie przesadzić. Zbyt dużo bodźców, zbyt dużo komunikatów i promocji też nie jest dobrym rozwiązaniem – cała oferta na stronie nie może być jedną wielką promocją, bo wówczas element wyróżnienia przestaje mieć rację bytu.

Najważniejszym elementem w zbudowaniu skutecznej metody docierania do klientów w sieci jest współpraca między właścicielem firmy, jego decyzyjnym przedstawicielem, a agencją wykonującą i administrującą stroną internetową. Ciągła aktywność na stronie i profilach social nie tylko przykuwa uwagę nowych klientów ale i zachęca do powrotu na nią dotychczasowych użytkowników.



bottom of page